Met TomTom door China? Of toch met TumTum?

Handig voor wie China nog eens per auto wil verkennen, maar moeite heeft met het lezen van Chinese wegenkaarten: TomTom wil namelijk navigatiesystemen in het land verkopen. Dat heeft een woordvoerder van de navigatiebouwer aan de media verteld.

Volgens de woordvoerder heeft TomTom een overeenkomst gesloten met een Chinese distributeur. Welke distributeur dat is weten we niet, maar de partijen gaan samen de Chinese markt verkennen. Het zou niet gaan om een grootschalige overeenkomst, want ondanks de vele Chinese auto’s blijft TomTom de belangrijkste pijlen richten op Europa en Amerika.

Of het TomTom daadwerkelijk gaat lukken voet aan de Chinese grond te krijgen, is overigens nog maar afwachten. In een bericht van De Aandeelhouder wijst een analist er terecht op dat het nog wel eens heel erg lastig kan worden, gezien de vele goedkope, merkloze navigatiesystemen in China.

Bovendien kan TomTom in het westen dan wel een bekend merk zijn, in China heeft er nog nooit iemand van gehoord. Daar komt nog bij dat de Chinezen nog altijd wereldkampioen zijn in het namaken en kopiëren van merkartikelen. Die gaan dan vervolgens onder een andere naam massaal de Chinese markt op, zodat Chinezen straks niet met TomTom het land verkennen, maar met TamTam, TemTem of TumTum. En eigenlijk zijn dat ook best wel leuke namen voor zulke moderne routeplanners.

Lees ook:Peugeot wil miljoenen auto’s verkopen in China
Lees ook:Het is weer petitietijd in Beijing
Lees ook:Afvalbergen bestrijd je met een deodorantkanon
Lees ook:Chinese politie jaagt op dronken voetbalfans
Lees ook:Europese bedrijven gaan lekker in China

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>