Chinees schip dreigt milieuramp te veroorzaken

Een Chinees schip dreigt een milieuramp te veroorzaken bij de Australische kust. Het schip, volgeladen met kolen en olie, was op weg van Australië naar China en is aan de grond gelopen. Nu dreigt het in stukken te breken en dat terwijl het op het  Great Barrier Reef ligt, het grootste koraalrif ter wereld.

Volgens de NOS heeft het schip 65.000 ton kolen aan boord en 950 ton olie. Er zou al olie uit het schip lekken, maar dat komt uit de motor van het schip en niet van de vracht. Scheepsbergers gaan nu kijken of ze het schip nog kunnen redden. Milieuorganisaties zijn woedend, vooral omdat de Chinezen vijftien kilometer buiten de aangewezen vaarroute vaarden.

Lees ook:Great Barrier Reef: Australië woedend op Chinese schipper
Lees ook:Australië gaat Chinese bemanning inderdaad vervolgen
Lees ook:Golf van Mexico? China heeft haar eigen olielek
Lees ook:Chinese scheepswrakken zoeken bij Afrika
Lees ook:Dikke mist zorgt voor chaos

6 Reacties // Reageer

6 thoughts on “Chinees schip dreigt milieuramp te veroorzaken

  1. Tim

    Wat ik me afvraag: in welke richting voer het schip?
    Voert China m.a.w. steenkool in of uit?

      /   Reply  / 
    1. Ate Auteur

      Richting Australië. China heeft veel mijnen en voert steenkool uit.

        /   Reply  / 
  2. Tim

    De vraag kwam in me op omdat ik meende te weten dat Australië de leverancier is van de steenkool die in belgië gebruikt wordt.
    Even zoeken op de engelstalige wikipedia bevestigt dat Australie de grootste exporteur is van steenkool en China de grootste producent. De cijfers gaan wel maar tot 2006-2005.
    Verkopen de australiêrs ons dan chinese steenkool voor australische? Of gebruiken ze de chinese zelf om hun eigen kool aan de europeanen te verkopen.
    allemaal onnodige kilometers en risico op milieurampen (q.e.d.)
    Leve de vrije wereldhandel dan maar?

      /   Reply  / 
  3. Theo de Boer

    Schip ging geladen richting China.
    China zelf is een grote producent maar een nog veel grotere verbruiker.
    Daar komt bij dat de kwaliteit van de Chinese materialen niet zo goed zijn.
    Zelfde eigenlijk als met cement, China was de grootste exporteur, nu de grootste importeur terwijl de eigen productie ook omhoog gegaan is.

      /   Reply  / 
    1. Ate Auteur

      Dank voor je aanvulling, Theo. De NOS schreef aanvankelijk dat het schip onderweg was van China naar Australië, maar ook daar zeggen ze nu dat het juist onderweg was naar China. Ik pas het direct aan.

        /   Reply  / 
  4. Thomas

    Wat ik niet snap is, of dit een geplande daad was?

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>