Big city

Neem het openbaar vervoer in Beijing en je zult een aantal dingen merken:
a: je bent niet alleen, b: je moet geduld hebben. Het is een grote stad.

Dat het aantal reizigers dat gebruik maakt van het openbaar vervoer enorm is toegenomen, is dan ook niet te danken aan het comfort van de Chinese ondergrondse.

Wel aan het feit dat de tickets sinds vorige maand nog goedkoper
zijn geworden (voor 30 eurocent kun je de hele stad door) en dat de
bestuurders van de stad handenvol geld pompen in het aanleggen van
nieuwe metrolijnen. Sinds 2003 zijn er twee nieuwe lijnen geopend en de
volgende drie zullen binnenkort gerealiseerd worden.

Gisteren
meldde persbureau Xinhua dat Beijings nieuwste project, de 23,8
kilometer lange Yizhuang light rail line, in 2010 klaar moet zijn.
Hoewel
de bereikbaarheid van de Pekinese binnenstad dus almaar beter wordt, is
het de vraag of een bezoekje aan de metro er sneller en rustiger op
wordt. Want niet alleen het netwerk wordt groter, ook de stad groeit.
De nieuwe railway zal een compleet nieuw stuk van de stad aan de
binnenstad verbinden. Een buitenwijk waarin 700.000 nieuwe
metrogebruikers komen te wonen. Met de bijna 2,5 miljoen passagiers die
zich nu al dagelijks in een wagon proppen, lijkt het er ondergronds
alleen maar knusser op te worden.

 

 

Lees ook:Metro Nanjing verrast door paaldanseres
Lees ook:Klaar voor de start?
Lees ook:Demonstratie in Hong Kong’s City of Sadness
Lees ook:Toeristentest
Lees ook:Dag 11: de dag van de rij

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>