China zet beroemdheden in voor beter imago

China gaat haar meest bekende en meest populaire inwoners inzetten om internationaal een beter imago te verkrijgen. Chinese sterren als basketballer Yao Ming en pianist Lang Lang zullen later dit jaar in reclamefilmpjes verschijnen om te laten zien hoe mooi en bijzonder China is. Ook komt er een 15 minuten durende film.

De Chinese regering heeft deze nieuwe campagne opgezet om het beeld dat internationaal vaak van China wordt geschetst aan te passen. China komt, naar de mening van de Chinese overheid, te vaak negatief in het nieuws. Bijvoorbeeld als het gaat om de situatie in Tibet en Xinjiang en de schending van mensenrechten. Eerder werd om diezelfde reden het plan gelanceerd om een internationale nieuwszender te starten, CNC. Die zou tegenwicht moeten bieden aan wereldwijde zenders als CNN en BBC.

Voor het maken van de reclamefilmpjes en de 15 minuten durende promotiefilm hebben vijftig Chinese beroemdheden hun medewerking toegezegd. Naast Yao Ming en Lang Lang zijn dat onder meer filmmaker John Woo, astronaut Yang Liwei, de zeer succesvolle schoonspringster Guo Jingjing en Li Ka-shing, één van de rijkste zakenmannen ter wereld.

Lang Lang:

Guo Jingjing:

John Woo:

Lees ook:China opnieuw naar de maan
Lees ook:Hong Kong eert filmmaker John Woo
Lees ook:Chinese staatspers komt met eigen CNN
Lees ook:‘Chinese boy’ zoekt vrienden op youtube
Lees ook:Chinezen googlen liever ‘stock’ dan ‘sex’

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>